Zapoznaj się z najnowszym raportem.
Na przestrzeni ostatnich lat obserwujemy duże przyspieszenie procesów cyfryzacji, co w znacznym stopniu wpływa na funkcjonowanie zarówno całych organizacji, jak i działów zamówień. Aby ułatwić zrozumienie najnowszych trendów w tym obszarze oraz skutków jakie ze sobą niosą, Dell Technologies wraz z ośrodkiem analitycznym SpotData przygotowali wnikliwe opracowanie tego tematu.
Serdecznie zapraszamy do zapoznania się z niniejszym raportem, aby poznać odpowiedzi na pytania:
-
Jak zmieniają się cyfrowe strategie firm i jak istotnym elementem w nich jest IT?
-
Jak firmy reagują na zwiększone wymogi wobec swojej infrastruktury?
-
Jak powinieneś chronić swoje dane przed skutkami cyberataków?
-
Jak zmienia się polityka zamówień oraz ranga kryteriów środowiskowych i społecznych w ocenie procesu zakupowego i vendora?
Z raportu dowiesz się również jakie są rekomendowane kryteria oceny współpracy z vendorem, w tym oceny postzakupowej.
……………
…………………………………..
Raport ten jest zaledwie wstępem do szerszej dyskusji, dlatego gorąco zachęcam do kontaktu i podzielenia się swoimi doświadczeniami oraz perspektywą wykorzystania najnowszych technologii w procesach zakupowych. “
Adam Polkowski
Poszukujecie odpowiedzi na pytanie jak działy zakupów wpływają na cyfryzację i procesy zakupowe w nowoczesnych przedsiębiorstwach? A może planujecie usprawnienia procesów zamówień infrastruktury IT oraz zgłębienie tematu nowoczesnych postępowań przetargowych w swojej firmie? W obu przypadkach trafiliście w odpowiednie miejsce! Misją tej strony oraz zaangażowanych w jej stworzenie podmiotów – Dell Technologies i SPOTDATA – jest podjęcie dyskusji na temat trendów, zmian i perspektyw w działach procurementu, w odniesieniu do wszechobecnej cyfryzacji.
Temat ten jest niezwykle ważny i aktualny, dlatego na podstawie licznych analiz, badań i doświadczeń branżowych, postanowiliśmy opracować szczegółowy raport “Rola działu zakupów i infrastruktury IT w cyfryzacji firm w Polsce”, do którego lektury serdecznie Was zapraszam!
W materiale znajdziecie informacje na temat wpływu pandemii na biznes, strategii cyfrowych polskich firm, roli sprzętu IT w rozwoju przedsiębiorstw, a także poznacie znaczenie działów zakupów w bliższej i dalszej przyszłości.
Raport ten jest zaledwie wstępem do szerszej dyskusji, dlatego gorąco zachęcam do kontaktu i podzielenia się swoimi doświadczeniami oraz perspektywą wykorzystania najnowszych technologii w procesach zakupowych. “
Krzysztof Ducal
Sales Director, Dell Technologies4.1 ROLA DZIAŁÓW ZAKUPÓW – ZMIANY W ŚWIECIE POSTCOVID
Zamówienie sprzętu IT jest procesem, w który zaangażowanych jest wiele działów firmy – merytoryczne działy biznesowe (często jest ich kilka), działy finansów, departament IT, a także najczęściej w dużych przedsiębiorstwach dział zamówień. Rola tego ostatniego jest kluczowa, aby proces zakończył się optymalną decyzją maksymalizującą korzyści dla całej firmy. Bez zaangażowania procurementu proces staje się chaotyczny, rozbieżności między działami firmy trudne do pogodzenia. Dział zamówień konsoliduje wiedzę i zapotrzebowania pochodzące z różnych miejsc w strukturze przedsiębiorstwa.
W czasie kryzysu związanego z COVID-19 istotna rola działów procurementu została dodatkowo wzmocniona i współcześnie można ją nazwać rolą krytyczną. Kryzys zdrowotny i ekonomiczny przerodził się bowiem w kryzys łańcuchów dostaw, w którym trudności w dostarczeniu komponentów oraz wynikające z nich braki kluczowych czynników produkcji stanowią największe wyzwanie dla płynności działania przedsiębiorstw. Zapewnienie bezpieczeństwa dostaw i utrzymanie płynności operacji stało się nadrzędnym wyzwaniem dla wielu organizacji, a działy zakupów są na pierwszej linii frontu w tych zmaganiach.
Opinie Ekspertów
Przy zamówieniach sprzętu klient jest w centrum uwagi.
Zamawiając sprzęt, patrzymy na całości kosztów i zysków, które możemy uzyskać jako użytkownicy danego rozwiązania. Patrzymy nie tylko z perspektywy naszej firmy, ale w naszym centrum uwagi jest klient – na ile te rozwiązania, które kupujemy dla danego projektu czy w ramach zmiany architektury, wpływają na satysfakcję naszego klienta i odpowiadają na jego potrzeby.
Współpraca pomaga szybko reagować.
Na początku pandemii zadałem sobie pytanie: czy taka duża korporacja, jaką jest grupa ABB, jest przygotowana na tego typu sytuacje? Jak możemy sobie poradzić z brakiem około 20, 25, 30 tys. koncentratu VPN, tak by po prostu dać ludziom możliwość normalnej codziennej pracy? Na szczęście w tym przypadku, po ponad tygodniu prac, udało nam się rozwiązać ten problem. Ale w dłuższej perspektywie widzę, jak ważna jest właśnie współpraca między dostawcą a klientem usług.
Mamy obsesję na punkcie klienta.
Poświęciliśmy w ostatnim roku ogrom czasu i uwagi, by zidentyfikować, czy nasze procesy odpowiadają na potrzeby klienta. Mamy obsesję na punkcie klienta. Wykorzystaliśmy czas pandemii na transformację tych wszystkich rzeczy, które w sieci detalicznej nie były jeszcze zdigitalizowane i dokonujemy teraz ich transformacji. Wykorzystujemy pandemię,by uczynić nasz bank jeszcze lepszym.
Najpierw wybieramy jakość, potem cenę.
Podział procesu zakupowego na etapy umożliwia optymalne połączenie jakości sprzętu i jego ceny. W procesie wyboru mamy dwa etapy, podczas których zmieniają się wskaźniki wyboru. W początkowym etapie wartość merytoryczna stanowi 60 proc. kryteriów wyboru, a komercyjna 40 proc. Na pierwszym etapie wybieramy takie rozwiązania, które chcielibyśmy mieć bez większego patrzenia na cenę (choć to nie jest tak, że na cenę nie patrzymy w ogóle). Potem zmienia się proporcja i liczy się głównie cena. Mamy zdefiniowane potrzeby, rozpoznany rynek i szukamy rozwiązań o najlepszych parametrach komercyjnych.
Debaty
Preludium do powstania niniejszego raportu była seria debat branżowych z dyrektorami działów zamówień i IT największych firm w Polsce, których gospodarzami byli Łukasz Korycki („Pulsu Biznesu”) i Krzysztof Ducal (Dell Technologies). Zachęcamy do zapoznania się z nagraniami i relacjami z debat:
Zakupy IT w zgodzie z biznesową etyką
Przedsiębiorcy zwiększają nakłady na zakup i modernizację rozwiązań informatycznych. Branża IT musi sprostać dużemu wyzwaniu, jakim jest silny wzrost popytu na jej produkty i usługi. Jak powinien wyglądać prawidłowo proces zakupowy w IT? Jak istotną rolę w tym procesie odgrywają takie czynniki jak społeczna odpowiedzialność biznesu, ekologia. Dlaczego teraz, gdy w wielu branżach dochodzi do rewolucyjnych zmian wywołanych pandemią i kolejnymi lokcdownami warto dokonywać zakupów IT w zgodzie z zasadami etyki biznesowej.
Czas cyfryzacji przedsiębiorstw – jak optymalizować zakupy IT
W czasie przyspieszonej cyfryzacji zakupy i utrzymanie systemów IT w firmach stają się jednym z kluczowych czynników. Jak kupować sprzęt i oprogramowanie, by optymalizować ten proces? Jakimi kryteriami kierują się firmy? Czy wciąż najważniejszą rolę odgrywa cena? Jaką rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowych odgrywają inne czynniki, takie jak trwałość sprzętu, serwis, bezpieczeństwo. A może szefowie zakupów kierują się jeszcze innymi przesłankami? Podczas debaty próbowaliśmy odpowiedzieć na te pytania i stworzyć swoisty ranking kryteriów, którymi kierują się kupujący.
Jak oceniać efektywność zakupu oprogramowania i sprzętu IT
Optymalny zakup sprzętu i oprogramowania IT, na podstawie jasno określonych kryteriów to bardzo istotny element prowadzenia biznesu firmowego. Jednak na samym zakupie się nie kończy. Ważne jest jakie wnioski na przyszłość wyciągają firmy z tego procesu. Jak skutecznie analizować efektywność zakupu. Czy zwracać uwagę tylko na to co poszło „nie tak”, czy wręcz przeciwnie równie istotne a może istotniejsze jest jakie korzyści przyniósł proces, tak by przy kolejnych zakupach powielać te same dobre praktyki. Jak często w firmach dokonywana jest analiza zakupów IT. Jakie podejście do tego mają zarządu oraz osoby odpowiedzialne bezpośrednio za zakupy?
Jak zmienia się współpraca między klientem i dostawcą w branży IT
Rynek sprzętu IT w ostatnich latach bardzo się zmienił.
Jak zmieniły się oczekiwania zakupowe biznesu i jak połączyć to z otwartością na rynek dostawców, którzy dysponują sprzętem o podobnych parametrach technicznych? Jakie modele współpracy są teraz oczekiwane przez klientów? Czy zmieniają się proporcje pomiędzy wyłącznym zakupem urządzeń końcowych a dostarczaniem szerokiego spektrum usług w modelu konsumpcyjnym? Na ile ten „konsumpcyjny” trend jest silny i czy pozostanie na rynku na długo? O tym m.in. rozmawialiśmy podczas ostatniej debaty z tej serii.
Dell Technologies
Dell Technologies to unikalna rodzina firm zapewniających kluczową infrastrukturę, pozwalającą organizacjom na dokonywanie cyfrowej transformacji, modernizację środowiska IT oraz skuteczną ochronę danych. To także dostosowana do potrzeb rynku, kompleksowa oferta, perfekcyjna współpraca poszczególnych elementów infrastruktury oraz szybkość dostarczenia kompletnego rozwiązania. Dell Technologies jest wybierany przez klientów wszelkich rozmiarów, ze 180 krajów – od 98 proc. firm z listy Fortune 500, po klientów indywidualnych.
Słuchamy. Uczymy się. Tworzymy. Tak działamy.
Pomagamy krajom, społecznościom, klientom i zwykłym ludziom na całym świecie spełniać ich marzenia dzięki technologii. Klienci ufają, że zaoferujemy im rozwiązania technologiczne, dzięki którym zdziałają i osiągną więcej — w pracy, domu, szkole czy gdziekolwiek indziej.
Dell Technologies
Dell Technologies to unikalna rodzina firm zapewniających kluczową infrastrukturę, pozwalającą organizacjom na dokonywanie cyfrowej transformacji, modernizację środowiska IT oraz skuteczną ochronę danych. To także dostosowana do potrzeb rynku, kompleksowa oferta, perfekcyjna współpraca poszczególnych elementów infrastruktury oraz szybkość dostarczenia kompletnego rozwiązania. Dell Technologies jest wybierany przez klientów wszelkich rozmiarów, ze 180 krajów – od 98 proc. firm z listy Fortune 500, po klientów indywidualnych.
Słuchamy. Uczymy się. Tworzymy. Tak działamy.
Pomagamy krajom, społecznościom, klientom i zwykłym ludziom na całym świecie spełniać ich marzenia dzięki technologii. Klienci ufają, że zaoferujemy im rozwiązania technologiczne, dzięki którym zdziałają i osiągną więcej — w pracy, domu, szkole czy gdziekolwiek indziej.