W ślad za modułem i panelem poświęconym zakupom marketingowym na konferencji Procon Polzak 2015 i na wzór innych rynków europejskich, podejmujemy próbę dialogu Reklamodawców (Zakupy i Marketing) oraz Dostawców (Agencje), którego celem byłoby wypracowanie najlepszych standardów zakupowych i przetargowych w kategoriach marketingowych, biorących pod uwagę nie tylko równość i partnerstwo biznesowe stron, ale przed wszystkim najwyższą możliwą efektywność w zakupach marketingowych w relacji jakość-cena.
Jesteśmy przekonani, że współpraca branżowa oraz wypracowanie najbardziej efektywnych standardów i narzędzi to:
- lepsza kwantyfikowalność i policzalność zakupów marketingowych,
- lepsze długofalowo zarządzanie dostawcami – lepsze zarządzanie ryzykiem dostawcy i możliwość współpracy z najlepszymi dostawcami z rynku,
- wiarygodność otrzymanych z rynku ofert (w zakresie jakości i ceny) – poprzez selekcję dostawców, którzy posiadają kompetencje do realizacji przedmiotu zapytania,
- gwarancja weryfikacji rynku i wykorzystania szans rynkowych w zakresie najlepszych usług i dostawców,
- ograniczenie ryzyka realizacji poprzez selekcję dostawców o kompetencjach i zasobach niezbędnych do realizacji przedmiotu zapytania/współpracy,
- znajomość rynku dostawców w kategoriach marketingowych – lepsza selekcja podmiotów do RFQ i tym samym lepsza selekcja partnerów do realizacji zadań firmy,
- lepsze zarządzanie czasem w procesach przetargowych,
- zoptymalizowane oferty kosztowe (uwzględniające czas dla partnera na optymalizację procesów i kosztów wewnętrznych oraz negocjacje ewentualnych kosztów trzecich),
- pomysły strategiczne i kreatywne mieszczące się w budżecie Reklamodawcy – zmniejszenie ryzyka wybrania oferty niemożliwej do zrealizowania i ograniczenie ryzyka realizacji niskiej jakości,
- poznanie istotnych zmiennych kosztowych we wszystkich kategoriach marketingowych,
- lepsza jakość usług komunikacji marketingowej skorelowana z potrzebami sprzedażowymi Reklamodawcy.
Proponowane obszary ogólne:
obszar 1: proces przetargowy bez tajemnic – czyli specyficzne elementy procesu przetargowego po stronie reklamodawcy i po stronie agencji
obszar 2: selekcja agencji do przetargu: nda, rfi (request for information) oraz credentials
obszar 3: dobry brief i efektywny debriefing czyli jak jakość „specyfikacji” i sposób jej przekazania agencjom, determinuje jakość odpowiedzi i przetargu
obszar 4: efektywność współpracy długoterminowej – jak zabezpieczać warunki finansowe i zakres prac przy dynamicznych zmianach w komunikacji klienta? jak weryfikować i optymalizować proces współpracy reklamodawca-agencja?
Proponowane obszary tematyczne:
obszar 5: jak wybierać agencję full service? czyli jak kupować komunikację i idee – współpracę w modelu flat fee, gdzie od agencji wymagane są kompetencje interdyscyplinarne?
obszar 6: jak wybierać dom mediowy i kupować media?
obszar 7: jak kupować produkcję?
obszar 8: jak wybierać agencję eventową i kupować najlepsze eventy?
obszar 9: jak wybierać agencję brand design i kupować brand design?
obszar 10: jak wybierać agencję digital i kupować usługi komunikacji w internecie?
obszar 11: jak wybierać agencję PR i kupować usługi komunikacji PR?
Jest to inicjatywa otwarta i jeżeli należycie Państwo do pasjonatów zakupów marketingowych, to z dużą przyjemnością zapraszamy do współpracy.