Are you ready for the VUCA world? – konferencja PROCON/POLZAK 2019 za nami
Współczesne problemy biznesu borykającego się z rosnącą zmiennością i nieprzewidywalnością otaczającego nas świata oraz postępującą cyfryzacją kolejnych obszarów działalności przedsiębiorstw przyciągnęły 21-22 października do konferencyjnej recepcji Hotelu Marriott w Warszawie 532 uczestników. Zapewniając wydarzeniu kolejny rekord frekwencji oraz ponownie, tytuł największej konferencji zakupowej w Polsce.
Zakupy w świecie VUCA
– Zakupy zyskują obecnie na znaczeniu, poprzez przewagę konkurencyjną i efektywność kosztową jaką mogą przynieść organizacji. Zakupy odegrają krytyczną rolę w świecie pełnym konkurencji i rosnącego wykorzystania technologii – mówił Gość Specjalny konferencji prof. Christopher Abraham, CEO w Szkole Zarządzania Globalnego SP Jain w Dubaju.
Wykłady otwierające oba dni konferencji koncentrowały się na wpływie zmiennego, niepewnego i złożonego świata na funkcję zakupową oraz rolę człowieka. Poprowadzili je Goście Specjalni:
- prof. Christopher Abraham – CEO w Szkole Zarządzania Globalnego S P Jain w Dubaju
- wieloletni prezes Sanofi Pasteur, manager, a obecnie Partner w Talent Center – Maciej Trybulec
- dr Jan Vasek, wykładowca na MIAS School of Business at CVUT
- Guilhem Lavabre z European Institute of Purchasing Management.
Jak radzić sobie ze zmianami?
O ewolucji otoczenia jako koła napędowego w rozwoju zakupów w organizacji mówili prelegenci bloku Procesy i Narzędzia, którzy wskazywali na liczne, dostępne narzędzia i rozwiązania IT, przydatne w nadążaniu za zmianami. Dodatkowo poruszane zostały zalety Process Mining, jako nowoczesnej koncepcji badań i analityki wewnętrznych procesów organizacji na czynniki pierwsze.
– W związku z tempem wdrażania technologii, gospodarka bardzo szybko się zmienia. Nazywamy te technologie – technologiami przełomowymi – ponieważ zmieniają one całkowicie sposób w jaki działamy i pracujemy – mówił prof. Christopher Abraham.
Kompetencje w czasach cyfryzacji i VUCA
– W czasie dzisiejszej konferencji słyszeliśmy dużo na temat postępu technologicznego i ludzi jako odpowiedzi na omawiane wyzwania. To z czym się będziemy mierzyć, a właściwie już się mierzymy, to podaż kompetencji i podaż osób do pracy. Podaż talentów, specjalistów w obszarze zakupów jest bardzo słaba. Nie prowadzimy rekrutacji na poziomie studiów wyższych. Jesteśmy zakupowcami z praktycznego wykształcenia – mówił Mariusz Gerałtowski, Procurement Director w Fujitsu oraz Prezes PSML.
Analizę niezbędnego, zredefiniowanego zestawu umiejętności, jakie powinni posiadać kupcy i managerowie zakupów oraz przyczyny ich ewolucji przeprowadzili m.in. prelegenci w bloku Talent Management oraz Zakupy Indirect – w którym znalazła się również problematyka CSR w zakupach czy współpracy marketingowej. Kontakty z agencjami kreatywnymi czy reklamowymi oraz najnowsze trendy w komunikacji stanowiły, oczywiście, główny punkt prelekcji w bloku Zakupy Usług Marketingowych.
Ludzie vs technologia
Blok tematyczny Zakupy Direct poruszył m.in. zagadnienia komunikacji z dostawcami, sposoby reagowania na podwyżki cen i techniki przygotowania się do negocjacji cenowych, wykorzystanie druku 3D, jako procesu wytwórczego, rolę zakupów w optymalizacji kosztowej (Value Stream Mapping), czy zastosowania sztucznej inteligencji w planowaniu produkcji.
Natomiast bloki RPA w Zakupach oraz Smart Procurement Solutions dotknęły zagadnień osiągnięć technologicznych, rozwiązań Robotic Process Automation czy zalet e-katalogów i innych narzędzi wspierających wzrost efektywności zakupów.
Dyskusja kreatorem wartości
Ożywione dyskusje i spokojniejsze rozmowy, rozbrzmiewały nie tylko podczas przerw kawowych i networkingowych sesji z Mistrzem Networkingu – Grzegorzem Turniakiem.
Przedstawiciele stanowisk kierowniczych w firmach o globalnym zasięgu, tj. Orange, Astra Zeneca, ING Bank Śląski, Fujitsu Technology Solutions, którzy byli gośćmi Panelu Dyskusyjnego, mieli okazję omówić m.in. stan polskiej branży zakupowej na tle zagranicznych rynków i zaproponowali swoje wizje rozwoju polskich kadr na przestrzeni 5-10 lat.
Dodatkową firmą dyskusji stanowiły niezmiennie popularne Stoliki Tematyczne, które w tym roku pojawiły się podczas obu dni konferencji, gdzie uczestnicy mogli poruszyć 9 tematów, moderowanych przez ekspertów branżowych.
Zrozumieć mózg człowieka, zbudować mózg robota
Na przestrzeni 2 dni konferencji popołudniowi Goście Specjalni: Dr Maciej Błaszak oraz Dr Aleksandra Przegalińska znaleźli wspólny mianownik w swoich badaniach, dokonaniach i prezentacjach – mózg. Omawiany w kontekście podejmowania decyzji zakupowych oraz sztucznej inteligencji i jej wpływie na nasz świat w ciągu najbliższych 5 lat.
PROCON/POLZAK 1 : 0 VUCA
Po zmaganiach z nadchodzącą VUCA, nie mogło zabraknąć wieczornej imprezy w Hard Rock Music Cafe, podczas której wystąpił cover band legendarnych Beatlesów – zespół The Postman. Przed tańcami, przyszła jednak pora na tradycyjny Turniej Piłkarzyków Branży Zakupowej. Sponsorowane przez firmę Lexmark zawody, wygrał zespół firmy… Lexmark. Członkowie zespołu, jednomyślnie postanowili przekazać nagrodę główną (urządzenia Lexmark) następnemu miejscu w klasyfikacji.
Ale to nie koniec tej historii! Zdobywcy 2. miejsca – panowie z ING dla Biznesu–postanowili… przekazać nagrodę główną Fundacji ING Dzieciom! Brawo!
Razem – po sukces
– Tegoroczna edycja konferencji okazała się dużym sukcesem. Mówiliśmy o VUCA – świecie, który jest zmienny, niepewny, złożony i niejednoznaczny. Ta tematyka okazała się bardzo interesująca dla całej społeczności zakupowej – stąd pobity ponownie rekord frekwencji. (…) Dziękuję wszystkim uczestnikom i do zobaczenia w przyszłym roku – mówił Mateusz Borowiecki, CEO w OptiBuy.
Konferencja zawdzięcza swój sukces dopracowanej agendzie, licznym Gościom Specjalnym oraz prelegentom, a także profesjonalnej organizacji. Organizatorzy OptiBuy i PSML, zaznaczają jednak, że osiągnięcie tak wysokiego poziomu wydarzenia, zawdzięczają również Partnerom, Wystawcom i Patronom. Konferencja wspierana było przez Partnerów: XBS Group, Lyreco, Biuro Reklamy TVP, NextBuy, SAP Ariba, Allegro Brand Experience Agency, i360. Partnerami stolików tematycznych zostali: Kancelaria Radców Prawnych Cioch & Partnerzy, MARKIT, Business Lease, Grupa MARCOVA Polska, AGIS Management Group. Wśród Wystawców pojawili się: Ivalua, CIPS, WhyNotTRAVEL, SHARP, Mercateo, Grupa RAJA, NO LIMIT logistyka.
Nad merytoryką wydarzenia czuwała Akademia im. Leona Koźmińskiego, a o promocję wydarzenia zadbali Patroni medialni: CEO.com.pl, Eurologistics, log24.pl. Logistyka Produkcji, Infor.pl, logistyka.net.pl, Top Logistyk, logistyczny.com, Logistyka a Jakość, Nowoczesny Magazyn, Stowarzyszenie Branży Eventowej (SBE), Think MICE, Production Manager, Logistics Manager, Transport Manager, forumbiznesu.pl, Klub Agencji Eventowych, zrobotyzowany.pl, staleo.pl, Finanse i Controlling, Magazynowanie i Produkcja, Business Woman & Life oraz Executive Club.