Zapoznaj się z najnowszym raportem.

Proces zakupowy powinien być procesem biznesowym przynoszącym wymierną wartość dla organizacji. Wyzwania, z którymi mierzą się firmy w nabywaniu produktów i usług dotyczą również, a może przede wszystkim, działy zakupów, które odpowiadają za bezpośredni kontakt z dostawcą.

Polskie Stowarzyszenie Menedżerów Logistyki i Zakupów (PSML), zrzeszające największe organizacje zakupowe w Polsce, podejmuje szereg inicjatyw mających na celu wymianę wiedzy, doświadczeń, a także szukanie  skutecznych rozwiązań i nowych inspiracji.

Jednym z kluczowych elementów podnoszenia efektywności zakupów jest współpraca wszystkich stron biorących udział w procesie zakupowym. Każdy z uczestników tego procesu ma swoje oczekiwania, potrzeby, wymagania, dlatego znalezienie wspólnej płaszczyzny jest niezbędne do osiągnięcia zamierzonego celu.

Wychodząc naprzeciw tym wyzwaniom PSML startuje z nowym projektem: DIALOG IT, którego celem jest współpraca, edukacja i promowanie najlepszych praktyk w obszarze zakupów IT. Do projektu zapraszamy liderów rynku, przedstawicieli biznesu, otoczenie prawne, analityczne i oczywiście świat zakupów.

Raport „Rola działów zakupów i infrastruktury IT w cyfryzacji firm w Polsce – Trendy. Zmiany. Perspektywy”, przygotowany przez Partnera Wspierającego PSML firmę Dell Technologies, wpisuje się w projekt DIALOG IT oraz misję PSML.

Opracowanie wzbogacone jest o głos ekspertów z obszaru IT i zakupów. Raport porusza tematy:

  • Cyfryzacja przedsiębiorstw i procesu zakupowego;
  • Cyberbezpieczeństwo
  • ESG
  • Współpraca z vendorem, ocena vendora, ocena procesu zakupowego i ocena postzakupowa
  • Proces zakupowy
  • Rekomendacje i trendy
  • Debaty: Dell Technologies + Puls Biznesu
  • Badania własne: Dell Technologies + SpotData

Dynamika transformacji technologicznej stawia nowe wymagania, otwiera również nowe możliwości. Publikacja poświęca wiele miejsca cyfrowym strategiom firm, ale też podkreśla takie obszary współpracy jak: lojalność, zaufanie, odpowiedzialność oraz przejrzystość w zakresie oddziaływania biznesu na środowisko.  W obszarze zakupów IT Raport wskazuje konkretne propozycje organizacji procesu zakupowego, partnerstwa, kryteriów wyboru czy oceny współpracy.

Przyjrzymy się bliżej wyzwaniom, przed którymi stoją firmy:

  • Jak zmieniają się cyfrowe strategie firm?
  • Jak duże znaczenie odgrywa w tych strategiach IT?
  • Jak firmy reagują na zwiększone wymogi wobec swojej infrastruktury?
  • Jak zmienia się polityka zamówień oraz waga przyznawana kryteriom środowiskowym i społecznym?
  • Aby zrozumieć, w jaki sposób te procesy wpływają na funkcjonowanie zarówno całych organizacji, jak i działów zamówień, przygotowaliśmy raport pokazujący najważniejsze trendy w tym obszarze.

Stabilność i budowanie relacji z partnerami biznesowymi;

Rosnąca rola działu zakupów – aktualizacja wiedzy o rynku, najlepsze praktyki zakupowe

to niektóre trendy rekomendowane w Raporcie, które będziemy promować w projekcie DIALOG IT.

Zachęcam do zapoznania się z publikacją!

Adam PolkowskiLider Projektu IT / Członek Zarządu PSML

 

 

We współczesnych organizacjach ważne jest holistyczne spojrzenie na proces budowania strategii cyfryzacji, dostarczania i zarządzania infrastrukturą IT, co dziś bardzo często wykracza poza prace wewnętrznych działów IT. Pomimo dostępnych na rynku rozwiązań, większość dyrektorów ds. zaopatrzenia (CPO) twierdzi, że niewystarczające wykorzystanie technologii automatyzacji w zakupach i zaopatrzeniu jest jednym z najpilniejszych problemów, które należy rozwiązać.

Dlatego  rozpoczęliśmy i prowadzimy  dialog z managerami działów zamówień i IT największych firm w Polsce.  Wnioski zebraliśmy dla Państwa w specjalnym raporcie „Rola działów zakupów i infrastruktury IT w cyfryzacji firm w Polsce. Trendy. Zmiany. Perspektywy”, opracowanym przez ośrodek analityczny SpotData we współpracy z Dell Technologies.

Znajdą  w nim Państwo podsumowanie najnowszych trendów i usprawnień wdrażanych w innowacyjnych i zwinnych przedsiębiorstwach, a także wiele praktycznych wskazówek eksperckich dotyczących nowoczesnych procesów zakupowych. Mam nadzieję, że te rekomendacje pozwolą w pełni wykorzystać możliwości najnowszych technologii, by dostosować procesy zakupowe w Państwa organizacjach, uczynić je bardziej nowoczesnymi i opartymi na partnerstwie z dostawcami.

Zachęcam do zapoznania się z Raportem i kontynuowania dialogu:

Krzysztof Ducal, Sales Director, Dell Technologies

 

 

W odpowiedzi na te pytania pomoże raport

Rola działów zakupów i infrastruktury IT w cyfryzacji firm w Polsce – Trendy. Zmiany. Perspektywy”, przygotowany przez Partnera Wspierającego PSML firmę Dell Technologies.

Czy to moment na to, aby dokonać modernizacji systemu ochrony danych w twojej firmie?

 Czy chcesz chronić swoje dane przed skutkami cyberataków?

 Czy planujesz skrócenie czasu przywrócenia kluczowych systemów do pracy po ewentualnym ataku?

Czy zależy ci na automatyzacji lub integracji z chmurą?

Czy podejmując decyzję o wyniesieniu procesów do chmury, stajemy się zieloni?

SaaS czy Infrastructure as-a-service?

Dlaczego ocena dostawców jest ważna w biznesie?

Jak często należy przeprowadzać ocenę dostawców?

Jak stosować kryteria oceny dostawców w całym procesie zakupowym?

“Mamy obsesję na punkcie klienta.

Poświęciliśmy w ostatnim roku ogrom czasu i uwagi, by zidentyfikować, czy nasze procesy odpowiadają na potrzeby klienta. Mamy obsesję na punkcie klienta. Wykorzystaliśmy czas pandemii na transformację tych wszystkich rzeczy, które w sieci detalicznej nie były jeszcze zdigitalizowane i dokonujemy teraz ich transformacji. Wykorzystujemy pandemię,by uczynić nasz bank jeszcze lepszym.

Paweł Czajka

Dyrektor Departamentu Zarządzania Kontraktami i Zakupami, Santander Bank Polska SA

“Przy zamówieniach sprzętu klient jest w centrum uwagi.

Zamawiając sprzęt, patrzymy na całości kosztów i zysków, które możemy uzyskać jako użytkownicy danego rozwiązania. Patrzymy nie tylko z perspektywy naszej firmy, ale w naszym centrum uwagi jest klient – na ile te rozwiązania, które kupujemy dla danego projektu czy w ramach zmiany architektury, wpływają na satysfakcję naszego klienta i odpowiadają na jego potrzeby.”

Bożena Trzaskowska

Dyrektor Zakupów , Orange Polska SA

Konieczne jest zrozumienie, że zrównoważony rozwój nie jest trendem ani odhaczeniem kolejnego punktu na liście. To proces – nieustająca praca i poszukiwanie optymalnych rozwiązań w długofalowej strategii, a dobrze opracowane wdrożenia i polityka ESG pozwalają osiągać wspaniałe wyniki i mają realny wpływ na naszą przyszłość.

Partnerstwo z dostawcami pozwala też wzmocnić procesy innowacji w przedsiębiorstwach. Jest to model coraz częściej stosowany przez duże przedsiębiorstwa, które wspólnie z dostawcami budują nowe rozwiązania technologiczne dla swoich klientów. Proces ten zyskuje na znaczeniu, ponieważ technologie informatyczne stają się krytyczne dla budowania i utrzymywania relacji z konsumentami, a przedsiębiorstwa posiadają najczęściej ograniczone kompetencje w rozpoznaniu możliwości technologicznych.

%

o tyle procent w 2021 roku wzrósł popyt na zakup komputerów w Polsce wobec 2019

%

tyle firm do 2025 r. będzie narażonych na 1 lub więcej ataków rocznie. Czy to moment na to, aby dokonać modernizacji systemu ochrony danych w twojej firmie?

%

firm wykorzystujących chmurę (głównie w modelu hybrydowym) w Polsce co może wskazywać, że adaptacja hybrydy z roku na rok rośnie.

%

dużych firm w Polsce korzystających z usług IaaS

 

 

 

 

 

 

91%

ankietowanych menedżerów zamówień zgadza się ze stwierdzeniem, ze środki na rozwój nowych cyfrowych inicjatyw będą pochodzić częściej spoza departamentów IT oraz będą bezpośrednio związane z generowaniem przychodów.

10

to przeciętna liczba osób decyzyjnych zaangażowana w procesy zakupowe.

12

punktów, które należy stosować oceniając dostawców w całym procesie zakupowym. Ocena dostawców to proces ciągły, który ma zapewnić utrzymanie klientów i priorytetów na pierwszym miejscu.

81%

ankietowanych menedżerów zamówień wskazuje, że sprzęt kliencki odgrywa ważną rolę w podnoszeniu satysfakcji pracowników i tym samym wspiera utrzymywanie talentów w firmach.

8

rekomendacji najważniejszych trendów w nowoczesnych procesach zakupowych

7

głównych filarów z perspektywy vendora wystarczy aby  zbudować partnerską relację biznesową z kupującym. Partnerstwo z dostawcami pozwala wzmocnić procesy innowacji w przedsiębiorstwach.

Przyjrzymy się bliżej wyzwaniom, przed którymi stoją firmy:

Jak zmieniają się cyfrowe strategie firm?

Jak duże znaczenie odgrywa w tych strategiach IT?

Jak firmy reagują na zwiększone wymogi wobec swojej infrastruktury?

Jak zmienia się polityka zamówień oraz waga przyznawana kryteriom środowiskowym i społecznym?

Aby zrozumieć, w jaki sposób te procesy wpływają na funkcjonowanie zarówno całych organizacji, jak i działów zamówień, przygotowaliśmy raport pokazujący najważniejsze trendy w tym obszarze.

Debaty

Preludium do powstania niniejszego raportu była seria debat branżowych z dyrektorami działów zamówień i IT największych firm w Polsce, których gospodarzami byli Łukasz Korycki („Pulsu Biznesu”) i Krzysztof Ducal (Dell Technologies). Zachęcamy do zapoznania się z nagraniami i relacjami z debat:

Zakupy IT w zgodzie z biznesową etyką

Przedsiębiorcy zwiększają nakłady na zakup i modernizację rozwiązań informatycznych. Branża IT musi sprostać dużemu wyzwaniu, jakim jest silny wzrost popytu na jej produkty i usługi. Jak powinien wyglądać prawidłowo proces zakupowy w IT? Jak istotną rolę w tym procesie odgrywają takie czynniki jak społeczna odpowiedzialność biznesu, ekologia. Dlaczego teraz, gdy w wielu branżach dochodzi do rewolucyjnych zmian wywołanych pandemią i kolejnymi lokcdownami warto dokonywać zakupów IT w zgodzie z zasadami etyki biznesowej.

Czas cyfryzacji przedsiębiorstw – jak optymalizować zakupy IT

W czasie przyspieszonej cyfryzacji zakupy i utrzymanie systemów IT w firmach stają się jednym z kluczowych czynników. Jak kupować sprzęt i oprogramowanie, by optymalizować ten proces? Jakimi kryteriami kierują się firmy? Czy wciąż najważniejszą rolę odgrywa cena? Jaką rolę przy podejmowaniu decyzji zakupowych odgrywają inne czynniki, takie jak trwałość sprzętu, serwis, bezpieczeństwo. A może szefowie zakupów kierują się jeszcze innymi przesłankami? Podczas debaty próbowaliśmy odpowiedzieć na te pytania i stworzyć swoisty ranking kryteriów, którymi kierują się kupujący.

Jak oceniać efektywność zakupu oprogramowania i sprzętu IT

Optymalny zakup sprzętu i oprogramowania IT, na podstawie jasno określonych kryteriów to bardzo istotny element prowadzenia biznesu firmowego. Jednak na samym zakupie się nie kończy. Ważne jest jakie wnioski na przyszłość wyciągają firmy z tego procesu. Jak skutecznie analizować efektywność zakupu. Czy zwracać uwagę tylko na to co poszło „nie tak”, czy wręcz przeciwnie równie istotne a może istotniejsze jest jakie korzyści przyniósł proces, tak by przy kolejnych zakupach powielać te same dobre praktyki. Jak często w firmach dokonywana jest analiza zakupów IT. Jakie podejście do tego mają zarządu oraz osoby odpowiedzialne bezpośrednio za zakupy?

Jak zmienia się współpraca między klientem i dostawcą w branży IT

Rynek sprzętu IT w ostatnich latach bardzo się zmienił. Jak zmieniły się oczekiwania zakupowe biznesu i jak połączyć to z otwartością na rynek dostawców, którzy dysponują sprzętem o podobnych parametrach technicznych? Jakie modele współpracy są teraz oczekiwane przez klientów? Czy zmieniają się proporcje pomiędzy wyłącznym zakupem urządzeń końcowych a dostarczaniem szerokiego spektrum usług w modelu konsumpcyjnym? Na ile ten „konsumpcyjny” trend jest silny i czy pozostanie na rynku na długo?  O tym m.in. rozmawialiśmy podczas ostatniej debaty z tej serii.

Dell Technologies

Dell Technologies to unikalna rodzina firm zapewniających kluczową infrastrukturę, pozwalającą organizacjom na dokonywanie cyfrowej transformacji, modernizację środowiska IT oraz skuteczną ochronę danych. To także dostosowana do potrzeb rynku, kompleksowa oferta, perfekcyjna współpraca poszczególnych elementów infrastruktury oraz szybkość dostarczenia kompletnego rozwiązania. Dell Technologies jest wybierany przez klientów wszelkich rozmiarów, ze 180 krajów – od 98 proc. firm z listy Fortune 500, po klientów indywidualnych.

Słuchamy. Uczymy się. Tworzymy. Tak działamy.
Pomagamy krajom, społecznościom, klientom i zwykłym ludziom na całym świecie spełniać ich marzenia dzięki technologii. Klienci ufają, że zaoferujemy im rozwiązania technologiczne, dzięki którym zdziałają i osiągną więcej — w pracy, domu, szkole czy gdziekolwiek indziej.