Rośnie zapotrzebowanie na pracowników w logistyce. Jak przygotować się na nadchodzący sezonowy wzrost zamówień?

Rozwijający się sektor handlu internetowego oraz wzrastająca ilość  przewozów towarowych przyczyniają się do wzrostu wartości światowego rynku logistycznego. Prognozuje się, że w 2024 roku osiągnie on wartość 9,9 biliona dolarów, podczas gdy pod koniec 2022 roku wynosiła 9 miliardów dolarów, a dwa lata wcześniej wynosiła 8,2 biliona dolarów.

Sektor logistyki odgrywa tym samym istotną rolę pod względem zatrudnienia, zwłaszcza w rozwiniętych gospodarkach, gdzie zatrudnienie w tej branży stanowi około 5-10% ogółu pracujących. Według raportu Logistyka – Globalne trendy HR”, opublikowanego przez  Gi Group Holding, będącego próbą podsumowania aktualnej kondycji sektora logistycznego w kraju i na świecie, oraz oceny jego możliwości  ze szczególnym uwzględnieniem aspektu HR, w Chinach pracuje w logistyce 17,8 miliona osób, w Brazylii 4,8 mln osób.W Europie na pierwszym miejscu są Niemcy, gdzie w logistyce pracuje 1,8 mln osób, kolejno Wielka Brytania (1,6 mln), Włochy (1,4 mln) oraz Polska (1,1 mln).

Mimo tak wysokich szacunków obecnie niektórzy przedsiębiorcy planują redukcję zatrudnienia ze względu na spodziewane spowolnienie gospodarcze. Niemniej jednak według badania Plany Pracodawców, zrealizowanego przez Instytut Badawczy Randstad wspólnie z Gfk, ciągle więcej jest firm, które będą poszukiwać nowych pracowników, a sektor logistyczny wciąż będzie należał do grona największych pracodawców.

Spadek zainteresowania pracą w logistyce. Jedynie co piąta osoba chce pracować w branży TSL

Tylko co piąta osoba wyraża chęć pracy w branży transportu, spedycji i logistyki (TSL). Jednocześnie, zapewnienie odpowiedniego personelu do obsługi magazynów, takich jak pracownicy magazynowi czy operatorzy wózków widłowych, nadal stanowi znaczące wyzwanie rekrutacyjne. Prawdopodobnie wynika to z faktu, że branża TSL jest postrzegana jako mało atrakcyjny pracodawca. Jedynie 26% pracujących postrzega branżę logistyczną jako atrakcyjną, pozostałe osoby utożsamiają ją z wymagającym wysiłkiem fizycznym, co stanowi jedną z głównych przyczyn poważnego niedoboru pracowników w tym sektorze, jak wynika z Raportu “Logistyka – Globalne Trendy HR”.

Sektor logistyki boryka się z istotnym deficytem zarówno pracowników fizycznych, jak i wykwalifikowanych. Raport Gi Group Holding pokazuje, że aż 75% firm działających w dziedzinie magazynowania na rozwiniętych rynkach napotyka na trudności w pozyskaniu odpowiedniego personelu.

W Europie brakuje 1,1 miliona pracowników w sektorze logistyki, z czego w Wielkiej Brytanii jest potrzebnych 180 tysięcy, w Niemczech 170 tysięcy,  we Francji 120 tysięcy, a w Polsce 160 tysięcy — o  połowę mniej niż w Hiszpanii i Włoszech razem wziętych. Jednocześnie problemy z rekrutacją specjalistów stanowią jeden z głównych czynników hamujących rozwój firm. Branża logistyczna ma kluczowe znaczenie dla polskiej gospodarki, odpowiadając za 9,3% krajowego PKB, dlatego też poważny brak pracowników w tym sektorze stanowi problem, który wymaga pilnego rozwiązania.

Jak przyciągnąć pracowników do firmy?

Mimo że pozyskiwanie, rekrutowanie i zatrzymywanie odpowiednich kandydatów może stanowić spore wyzwanie w obliczu konkurencji panującej obecnie na rynku pracy, to nie jest to niemożliwe. Firmy zajmujące się zarządzaniem łańcuchem dostaw mogą doskonale radzić sobie z przyciąganiem utalentowanych pracowników, którzy są niezbędni do efektywnego prowadzenia działalności na dynamicznym rynku pracy poprzez korzystanie z odpowiednich zasobów i strategii konkurencyjnych.

Jednym ze skutecznych rozwiązań są atrakcyjne benefity pracownicze. Świadomość pracodawców o znaczeniu czynników motywacyjnych wciąż rośnie. Poszukują oni skutecznych i innowacyjnych  pozapłacowych benefitów – takich, które przyciągną potencjalnych pracowników i stanowić będą istotną przewagę nad konkurencją.

Jakie w takim razie benefity wdrożyć w firmie, żeby pasowały do faktycznych potrzeb pracowników? W ofercie benefitów brakuje propozycji dla pracowników blue collars – pracowników fizycznych, produkcyjnych lub administracyjnych niższego szczebla.

Rozwiązaniem może być coraz bardziej popularny na zachodzie trend “Salary on demand”. Jest to innowacyjne rozwiązanie w dziedzinie fintech, które umożliwia pracownikom otrzymanie wypłaty z góry, zanim nadejdzie oficjalny termin wypłaty. Trend ten zawitał do Polski jakiś czas temu i  staje się coraz bardziej popularny. Jak pokazują przykłady kolejnych przedsiębiorstw w naszym kraju – pomysł sięgania po wypłatę w dowolnej chwili przypadł do gustu Polakom.

Ankieta, przeprowadzona przez agencję BeFlexi oparta na metodzie pogłębionego wywiadu jednoznacznie wykazała, że dzięki dostępowi do “wypłaty na życzenie” pracownicy tymczasowi chętniej przychodzą do pracy, ich motywacja do działania wzrosła, a dostępność do takiej formy wypłaty znacząco wpłynęła na wybór agencji pracy tymczasowej, dla której chcą pracować. Z badania wynika, że bieżący dostęp do wynagrodzenia przekłada się na poczucie bezpieczeństwa, motywuje do podejmowania pracy i podnoszenia efektywności, a także buduje relacje oparte na lojalności.

Wcześniejszy dostęp do wynagrodzenia może okazać się idealnym rozwiązaniem w przypadku branży TSL, gdyż jest doceniane przez pracowników w obliczu gospodarczego spowolnienia, wysokiej inflacji i trudności finansowych. Jak potwierdzają badania, argument ten pozytywnie wpływa na wybór pracodawcy, a w późniejszym czasie na zaangażowanie i wydajność personelu.

Jak przygotować się na sezonowe wzrosty zapotrzebowania na personel?

Mówiąc o zapotrzebowaniu na pracowników, nie możemy zapominać o tym, że firmy w obszarze logistyki stale mierzą się z wyzwaniem, jakim jest konieczność zatrudnienia i wdrożenia dużej ich liczby w krótkim czasie. Dotyczy to potrzeby zrekrutowania pracowników podstawowych, na okres sezonowego szczytu.

Rozwiązaniem tego problemu może być multiagencyjne narzędzie do składania zamówień. Przykładem takiego rozwiązania jest Jobel.pro  — platforma elastycznego zatrudnienia — aktualnie posiadająca niemal 100 tys.unikalnych użytkowników.

Jest to narzędzie umożliwiające bezpłatne zapytania o personel w trzech prostych krokach. Wystarczy podać szczegóły dotyczące poszukiwanych pracowników, takie jak ich ilość, miejsce pracy i proponowane wynagrodzenie, aby do 48 godzin otrzymać oferty od wielu agencji zatrudnienia. Takie rozwiązanie umożliwia szybkie porównanie ofert i wybranie tej, która najbardziej odpowiada wymaganiom Zamawiającego.

Proces jest łatwy i szybki i pozwala zaoszczędzić czas poświęcany na zapytania mailowe oraz oczekiwanie na odpowiedzi agencji. W sytuacji, kiedy potrzebujemy sporej ilości pracowników od zaraz

Natychmiastowy dostęp do pracowników, pomijający, żmudny proces pozyskiwania wycen i informacji od kilku agencji zatrudnienia oraz wprowadzenie systemu wypłat na życzenie pracownika — jednego z najbardziej pożądanych obecnie benefitów, skutecznie pozwoli uporać się z brakami kadrowymi, pomoże przyciągnąć do pracy odpowiednią ilość kandydatów w krótkim czasie i sprawi, że zostaną w organizacji za dłużej.

Oba te rozwiązania — zarówno ekspresowa formuła zapytań o personel jak i natychmiastowy dostęp do wypracowanego wynagrodzenia dostępne są dzięki platformie Jobel.pro oraz zintegrowanej z nią aplikacji dla pracowników myJobel.pro. Są to jedne z najbardziej skutecznych rozwiązań w sytuacji, kiedy potrzebujemy sporej ilości pracowników od zaraz, zależy nam na zmniejszeniu rotacji personelu i chcemy zyskać przewagę konkurencyjną na rynku zatrudnienia.

—————–

Artykuł przygotowany we współpracy z Job Solutions, Członkiem Wspierającym PSML.