Ekologiczne opakowania nie istnieją, mogą być mniej lub bardziej zrównoważone. Ekologia nie musi być trudna i kosztowna, pasja do zakupów i wiara zielone ideały mogą być nierozerwalnym tandemem.

Projekt dotyczy opracowania procesu zakupu oraz wdrażania zrównoważonych opakowań używanych do produkcji preparatów kosmetycznych.

Przede wszystkim w swojej istocie, miał na celu podniesienie konkurencyjności firmy, podwyższeniu rangi zakupu opakowań w strukturze organizacji oraz wypracowaniu większej świadomości konsumentów, na podstawie zasad Europejskiego Zielonego Ładu.

Projekt wpisał się we wszystkie kategorie konkursowe tj.

🗝 Innowacja ekologiczna

🗝 Rozwój i optymalizacja funkcji

🗝 Partnerstwo wewnętrzne i zewnętrzne

Holistyczne zarządzanie kategorią opakowań jest trzonem strategii zakupowej.

Główne założenia projektu to poszukiwanie i zakup zrównoważonych opakowań. W ramach czego wyszczególniono:

  • Usystematyzowanie działań przy wdrażaniu opakowań wykorzystywanych do produkcji
  • Podniesienie kompetencji oraz świadomości pracowników
  • Unifikacja opakowań w oparciu o zasady ekoprojektowania
  • Wdrożenie opakowań o niższej wadze
  • Wdrożenie opakowań kwalifikujących się jako mono materiałowe
  • Wdrożenie opakowań z maksymalnie najwyższą oceną recyklowalności
  • Wdrożenie opakowań spełniających e-commerce
  • Eliminacja opakowań problematycznych i nadmiernych
  • Eliminacja czarnych opakowań
  • Ograniczenie stosowanych zdobień na opakowaniach

 

Poniższy schemat opisuje kolejność działań w ramach procesu:

Projekt jest innowacyjny w rozumieniu przedsiębiorstwa. Unifikacja wykrojników i rodzajów opakowań, optymalizacja SKU opakowań zbiorczych, pozwoliła na zwiększoną efektywność/wydajność produkcji. Wygenerowane oszczędności przełożyły się na niższą ceną dla konsumenta.

Największe niedogodności wiązane z realizacją procesu, to brak znowelizowanych przepisów dotyczących opakowań wprowadzanych na rynek. Początkowy opór współpracowników przy realizowaniu poszczególnych etapów procesu. Poziom wiedzy w społeczeństwie na temat znaczenia zrównoważonych opakowań oraz trudności w komunikowaniu rynkowi potrzeby zmian i właściwych zachowań.

Oszczędność miejsc paletowych, zwiększenie efektywności pakowania, wzrost znaczenia kategorii opakowań w strukturze organizacji, inicjowanie wdrożeń/ produkcji zrównoważonych opakowań u dostawców, mobilizacja dostawców w wypełnianiu wspólnej misji oraz opracowanie Kodeksu Postępowań Dostawców to główne wartości w zrealizowanym projekcie.

Holistyczne podejście do procesu zakupu opakowań, opracowanie autorskich schematów działań, reorganizacja zarządzania kategorią zakupową w połączeniu z jednością organizacji przyczyniło się do osiągnięcia sukcesu.

Lider Zakupów 2022, Maksymilian M. Haracz