Ekologiczne opakowania nie istnieją, mogą być mniej lub bardziej zrównoważone. Ekologia nie musi być trudna i kosztowna, pasja do zakupów i wiara zielone ideały mogą być nierozerwalnym tandemem.
Projekt dotyczy opracowania procesu zakupu oraz wdrażania zrównoważonych opakowań używanych do produkcji preparatów kosmetycznych.
Przede wszystkim w swojej istocie, miał na celu podniesienie konkurencyjności firmy, podwyższeniu rangi zakupu opakowań w strukturze organizacji oraz wypracowaniu większej świadomości konsumentów, na podstawie zasad Europejskiego Zielonego Ładu.
Projekt wpisał się we wszystkie kategorie konkursowe tj.
🗝 Innowacja ekologiczna
🗝 Rozwój i optymalizacja funkcji
🗝 Partnerstwo wewnętrzne i zewnętrzne
Holistyczne zarządzanie kategorią opakowań jest trzonem strategii zakupowej.
Główne założenia projektu to poszukiwanie i zakup zrównoważonych opakowań. W ramach czego wyszczególniono:
- Usystematyzowanie działań przy wdrażaniu opakowań wykorzystywanych do produkcji
- Podniesienie kompetencji oraz świadomości pracowników
- Unifikacja opakowań w oparciu o zasady ekoprojektowania
- Wdrożenie opakowań o niższej wadze
- Wdrożenie opakowań kwalifikujących się jako mono materiałowe
- Wdrożenie opakowań z maksymalnie najwyższą oceną recyklowalności
- Wdrożenie opakowań spełniających e-commerce
- Eliminacja opakowań problematycznych i nadmiernych
- Eliminacja czarnych opakowań
- Ograniczenie stosowanych zdobień na opakowaniach
Poniższy schemat opisuje kolejność działań w ramach procesu:
Projekt jest innowacyjny w rozumieniu przedsiębiorstwa. Unifikacja wykrojników i rodzajów opakowań, optymalizacja SKU opakowań zbiorczych, pozwoliła na zwiększoną efektywność/wydajność produkcji. Wygenerowane oszczędności przełożyły się na niższą ceną dla konsumenta.
Największe niedogodności wiązane z realizacją procesu, to brak znowelizowanych przepisów dotyczących opakowań wprowadzanych na rynek. Początkowy opór współpracowników przy realizowaniu poszczególnych etapów procesu. Poziom wiedzy w społeczeństwie na temat znaczenia zrównoważonych opakowań oraz trudności w komunikowaniu rynkowi potrzeby zmian i właściwych zachowań.
Oszczędność miejsc paletowych, zwiększenie efektywności pakowania, wzrost znaczenia kategorii opakowań w strukturze organizacji, inicjowanie wdrożeń/ produkcji zrównoważonych opakowań u dostawców, mobilizacja dostawców w wypełnianiu wspólnej misji oraz opracowanie Kodeksu Postępowań Dostawców to główne wartości w zrealizowanym projekcie.
Holistyczne podejście do procesu zakupu opakowań, opracowanie autorskich schematów działań, reorganizacja zarządzania kategorią zakupową w połączeniu z jednością organizacji przyczyniło się do osiągnięcia sukcesu.
Lider Zakupów 2022, Maksymilian M. Haracz